Uitrusting en inrichting

De wetgever stelt geen uitrustingseisen aan kleine schepen, met uitzondering van snelle motorboten. Een juiste verlichting en een toeter zijn voldoende om dag en nacht te mogen varen. Maar dat betekent niet dat je niet meer veiligheid kan creëren door de juiste uitrusting en inrichting van je boot.

De reglementen

Aan boord van een schip moet een bijgewerkt exemplaar van het geldige Binnenvaartpolitiereglement (BPR) aanwezig zijn zodat je deze indien nodig kunt inzien. Dat mag in digitale en/of papieren vorm (Almanak deel 1), mits deze te allen tijde beschikbaar is.

Een anker

Wanneer je op het water bent en je krijgt problemen met de motor of de wind valt weg, dan is het belangrijk om te kunnen ankeren. Waar een auto met motorpech van zelf tot stilstand komt, drijft een boot door de wind en stroming weg. Dat kan niet alleen een gevaar voor jezelf zijn, maar ook voor andere schepen en het is ook verboden volgens het BPR. Een anker is een zwaar voorwerp dat je overboord gooit om de boot op zijn plaats te houden. Het anker moet zwaar genoeg zijn om de boot op zijn plaats te houden, maar ook weer niet te zwaar dat je het niet meer kan tillen.

Vluchtluiken

Vluchtluiken kunnen in geval van nood worden gebruikt om snel het schip te verlaten. Bijvoorbeeld als er brand aan boord is of als de boot dreigt te zinken. Dat betekent dat je er snel door heen moet kunnen, ook met je (zeil)kleren nog aan en zonder te proppen. Daarom moeten de openingen minimaal 50x50 centimeter zijn. Hoger gelegen luiken moeten ook beschikken over een opstapje.

In elke afsluitbare verblijfsruimte hoort een vluchtluik te zitten. Ook de achter kajuit die alleen via de kombuis te bereiken is, want in geval van een brand is dat juist de plek waar je opgesloten zou kunnen worden door de brand.

Moderne vluchtluiken bestaan uit een aluminium frame met een kunststof kap. De wat duurdere versies kunnen ook ingebouwde ventilatie roosters, muggenhor of gordijnen hebben.

Vluchtluiken moeten ook waterdicht zijn. Niet alleen voor regenwater, maar ook voor opspattend water van golven of op zee zelf complete golven. Omdat nat kunststof en aluminium erg glad kunnen worden zijn ze vaak ook voorzien van antislip.

Afsluiters

Alle huiddoorvoeren (gaten van binnen in de boot naar buiten) die onder de waterlijn liggen moeten een afsluiter hebben. Dit is een kraantype dat kan worden gebruikt om de toevoer naar binnen of buiten het schip te openen of te sluiten. Deze afsluiter kan gebruikt worden op het moment dat er ergens een lek in het systeem zit dat is aangesloten op de huiddoorvoer. Voor de pleziervaart zijn een kogel of snel afsluiter het meest geschikt, omdat deze met een handomdraai open of dicht te draaien zijn.

Tip

Gebruik voor het bevestigen van slagen op de afsluiters altijd een dubbele roestvaste (RVS of plastic) slangklem. Controleer de afsluiter minimaal 1 keer per jaar, en vervang direct bij (mogelijke) disfunctioneren.

Reling

De reling van een boot moet sterk en hoog genoeg zijn, zodat er niemand overboord kan vallen. Voor volwassen betekent dit dat de vangrails minimaal 60 centimeter hoog (van af het dek gemeten) moet zijn, lager dan dat heeft geen zin. Met kinderen aan boord kan het verstandig zijn om tussen de reling en het dek een net op te hangen. De reling loop bij voorkeur om de hele boot heen. Op een zeilboot is dit niet altijd mogelijk zonder in de weg te zitten.

Stalen motorboten hebben vaak een reling van ronde stalen buizen. Zeiljachten hebben een dubbele draad-reling. Onbekleed staaldraad moet een diameter van ten minste 6 millimeter hebben om veilig te zijn. Omdat staaldraad scherp kan zijn is het verstandig om bekleed staaldraad te gebruiken, hier zit een kunststof coating om heen.

Voetlijst

Een voetlijst is een opstaande rand op het dek van een boot. Deze kan er opgezet zijn of onderdeel zijn van het dek. Deze lijst moet voorkomen dat als je uitglijd en je van het dek af glijdt. Het kan ook helpen met het voorkomen dat onderdelen van boord glijden. Een goede voetlijst is minimaal 2.5 centimeter hoog en wordt alleen onderbroken voor dekbeslag. Dekbeslag is een verzamelnaam van metalen hulpmiddelen die je gebruikt op je boot.

Kuiplozing

Schepen die regelmatig op ruim water en op open zee varen, kunnen veel te maken krijgen met water dat over het dek spoelt. Daarom hebben deze schepen vaak een kuiplozing. Dit is een gat in de kuipvloer waardoor het water dat op het dek is gekomen weer naar buiten kan. Deze kuiplozing moet wel afsluitbaar zijn, zodat er geen water naar binnen kan komen. Om te zorgen dat het water door de kuiplozing wordt afgevoerd, en niet de kajuit in loopt, is het belangrijk om een opstaande rand te hebben voor de ingang van de kajuit.

Lenssysteem

Boten kunnen worden voorzien van een lenssysteem. Dit systeem is bedoeld om water dat in de boot is gekomen weer naar buiten te pompen. Het lens systeem bestaat uit een aanzuigpunt, een pomp en een afvoer.

Het aanzuigpunt van het lens systeem moet zo laag mogelijk in de boot zitten, zodat al het water dat in de boot is gekomen ook weer naar buiten kan. Als de boot uit verschillende compartimenten bestaat, moet elk compartiment zijn eigen aanzuigpunt hebben. Omdat vuil ook mee spoelt met het water naar het laagste punt is het belangrijk om een filter te hebben, zodat het aanzuigpunt niet verstopt raakt.

Antislip

Tijdens het varen kan het dek van een boot nat worden en daardoor erg glad zijn. Dit kan gevaarlijk zijn, zeker als er golven zijn waardoor het schip onverwachtse bewegingen maakt. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat je voldoende grip hebt op het dek. Dit kan je doen door (boot)schoenen te dragen met een goed antislip profiel op de zolen. Maar ook het dek van de boot kan voorzien worden van een antislip laag. Dit kan op drie verschillende manieren:

  • Antislip verf
  • Antislip tape
  • Gebruik van materialen met antislip eigenschappen, zoals hout of bepaalde kunststoffen.


2 maanden, 4 weken
1 maand, 4 weken