Buitenboordmotor

Buitenboordmotoren zijn motoren die aan de achterkant van een boot worden bevestigd om deze voort te stuwen. Ze zijn meestal voorzien van een schroef, een staartstuk en een stuurknuppel. Buitenboordmotoren kunnen op benzine, diesel, elektriciteit of andere brandstoffen werken. Ze zijn populair bij kleine pleziervaartuigen, zoals zeilboten, sloepen, rubberboten en visboten.

Er zijn verschillende soorten buitenboordmotoren, afhankelijk van hun vermogen, grootte, gewicht, brandstofverbruik en geluidsniveau. Het vermogen van een buitenboordmotor wordt meestal uitgedrukt in pk (paardenkracht) of kW (kilowatt). Hoe meer pk of kW een motor heeft, hoe sneller de boot kan varen. Het vermogen van een buitenboordmotor bepaalt ook of u een vaarbewijs nodig heeft om de boot te besturen.

Voor en na delen van een buitenboordmotor

Een buitenboordmotor heeft een aantal voor- en nadelen ten opzichte van een buitenboordmotor. Hieronder zetten we ze op een rijtje:

Voordelen van een buitenboordmotor:

  • Omdat de schroef verbonden is met de motor kun je sturen door de schroef een andere kant op de laten wijzen dit zorgt voor veel manoeuvreerbaarheid
  • Omdat ze los op de boot zitten kunnen ze van de boot gehaald worden en veilig worden opgeborgen in de winter.
  • Buitenboord motoren zijn beschikbaar in minder pk's dan binnenboord motoren.
  • In vergelijkbare hoeveelheden pk zijn buitenboordmotoren kleiner en lichter.

Nadelen van een buitenboordmotor:

  • Omdat buitenboordmotor altijd buiten in de elementen door brengen kunnen ze sneller beschadigd raken
  • Afhankelijk van de boot steken buitenboordmotoren meestal uit aan de achterkant van de boot dit kan er voor zorgen dat je niet achteruit kan aanleggen
  • Omdat buitenboordmotor klein moeten blijven is het doen van onderhoud soms lastiger en moeten soms extra onderdelen verwijderd worden om toegang te krijgen tot onderdelen.