Soorten koeling voor motoren

De motoren aan boord van boten hebben koeling nodig om te voorkomen dat ze oververhit raken en beschadigd raken. Koeling zorgt ervoor dat de warmte die door de verbranding of de elektriciteit wordt geproduceerd, wordt afgevoerd naar het omringende medium, meestal water of lucht. Er zijn verschillende soorten koeling die gebruikt kunnen worden voor de motoren aan boord van boten, afhankelijk van het type motor, het vermogen, het brandstofverbruik, de emissies en het geluid. In deze pagina worden de volgende soorten koeling besproken:

  • Directe waterkoeling
  • Indirecte waterkoeling
  • Luchtkoeling
  • Vloeistofkoeling

Directe waterkoeling

Directe waterkoeling is een systeem waarbij het koelwater rechtstreeks uit het vaarwater wordt aangezogen en door de motor wordt gepompt. Het koelwater neemt de warmte van de motor op en wordt vervolgens weer teruggevoerd naar het vaarwater. Directe waterkoeling is eenvoudig, goedkoop en effectief, maar heeft ook nadelen, zoals:

  • Het risico op verstopping of corrosie door vuil, zout of organismen in het vaarwater.
  • Het risico op bevriezing of oververhitting bij extreme temperaturen van het vaarwater.
  • De beperkte regelbaarheid van de koelcapaciteit.

Directe waterkoeling wordt vooral gebruikt voor kleine buitenboordmotoren met een laag vermogen en een tweeslag verbrandingsmotor.

Indirecte waterkoeling

Indirecte waterkoeling is een systeem waarbij het koelwater gescheiden wordt van het vaarwater door middel van een warmtewisselaar. Het koelwater circuleert in een gesloten circuit tussen de motor en de warmtewisselaar, waar het de warmte van de motor afgeeft aan het vaarwater. Het koelwater wordt op peil gehouden door een expansievat en kan worden behandeld met antivries of anticorrosiemiddelen. Indirecte waterkoeling heeft als voordelen:

  • Het vermijden van verstopping of corrosie door vuil, zout of organismen in het vaarwater.
  • Het voorkomen van bevriezing of oververhitting bij extreme temperaturen van het vaarwater.
  • De betere regelbaarheid van de koelcapaciteit door middel van een thermostaat.

Indirecte waterkoeling wordt vooral gebruikt voor grotere inbouwmotoren met een hoger vermogen en een vierslag verbrandingsmotor.

Luchtkoeling

Luchtkoeling is een systeem waarbij de motor wordt gekoeld door de omringende lucht. De motor is voorzien van ribben of vinnen die het oppervlak vergroten en zo de warmte beter afgeven aan de lucht. De lucht wordt aangevoerd door een ventilator of door de rijwind. Luchtkoeling heeft als voordelen:

  • Het vermijden van lekkage of bevriezing van het koelwater.
  • Het besparen van gewicht en ruimte door het ontbreken van een koelsysteem.
  • Het vereenvoudigen van het onderhoud door het ontbreken van een koelsysteem.

Luchtkoeling heeft echter ook nadelen, zoals:

  • De hogere geluidsproductie door de ventilator of de rijwind.
  • De lagere koelcapaciteit bij lage snelheden of stilstaande situaties.
  • De grotere afhankelijkheid van de omgevingstemperatuur.

Luchtkoeling wordt vooral gebruikt voor kleine elektromotoren of verbrandingsmotoren met een laag vermogen.

Vloeistofkoeling

Vloeistofkoeling is een systeem waarbij de motor wordt gekoeld door een vloeistof die niet water is, maar bijvoorbeeld olie of glycol. De vloeistof circuleert in een gesloten circuit tussen de motor en een radiator, waar het de warmte van de motor afgeeft aan de lucht. De vloeistof wordt op peil gehouden door een expansievat en kan worden behandeld met antivries of anticorrosiemiddelen. Vloeistofkoeling heeft als voordelen:

  • Het bieden van een hogere koelcapaciteit dan waterkoeling of luchtkoeling.
  • Het verminderen van de geluidsproductie door het ontbreken van een ventilator of een warmtewisselaar.
  • Het verbeteren van de smering en de levensduur van de motor door het gebruik van olie.

Vloeistofkoeling heeft echter ook nadelen, zoals:

  • Het vergroten van het gewicht en de ruimte door het gebruik van een radiator en een pomp.
  • Het verhogen van de kosten en de complexiteit door het gebruik van een speciale vloeistof.
  • Het verhogen van het brandstofverbruik door het gebruik van een pomp.

Vloeistofkoeling wordt vooral gebruikt voor grote elektromotoren of verbrandingsmotoren met een hoog vermogen.

Test je kennis

Je vragen worden geladen....